Har jeg virkelig tourettes?

Generel debat om voksen Tourette.
stef

Har jeg virkelig tourettes?

Indlæg af stef »

Hej :D

Jeg har fået konstateret tourettes af to forskellige neurologer, første gang for ca. 3 år siden. Men selvom de siger jeg har tourettes, så er jeg ikke helt overbevist, eller tror i hvert fald at jeg har en speciel udgave af den.
Jeg har haft enkelte tics i min barndom, men det var aldrig noget der påvirkede mig. Det begyndte at påvirke mig for ca. 4 år siden. Jeg er 29 år.

Jeg har i 2 år haft det rigtig dårligt og jeg har været sygemeldt i et halvt år nu. Mine tics er meget milde, og det er sjældent noget der påvirker mig. Jeg har øjenblinken som veksler fra at være mildt til at være moderat, hvor det generer mig en del. Derudover har jeg sjøften og rytmer jeg kører indeni mig selv samt andre små ikke-komplekse tics, men intet af det generer mig. Til gengæld er jeg ufatteligt træt og energiforladt, hvilket påvirker mig meget. Jeg bliver hurtigt træt hvis jeg bliver udsat for mange lyde og bevægelser, dvs. hvis jeg f.eks. er et sted med mennesker, eller kører bil. Jeg har svært ved at koncentrere mig og min korttidshukommelse er dårlig. Jeg går tit rundt i huset og kan ikke finde noget, og glemmer hvad det var at jeg skulle. Jeg har svært ved at læse og være på computeren i længere tid. Jeg har f.eks. svært ved at koncentrere mig om hvad andre siger og føre en ordentlig samtale. Før hen kunne jeg godt lide at diskutere politik, men nu fumler jeg over ordene og kan ikke rigtig formulere mine tanker. Jeg har altid trænet rigtig meget, styrketræning og løb, og lavede en Ironman tilbage i 2012, men nu kan jeg ikke holde til noget. Min krop kan simpelhen ikke restituere. Jeg sover ofte dårligt og hvis jeg har sovet dårligt én nat, skal jeg have 3-4 gode nætter for at være ovenpå igen.
Jeg har ikke OCD, ADHD eller nogle andre diagnoser.

Ifølge den neurolog jeg er i behandling ved, har jeg nu prøvet alt medicin (minus ét), hvilket er 4 præperater. Jeg mangler kun Orap, som han dog ikke vil give mig før jeg har været i terapeutisk behandling på Bispebjerg hospital, hvilket jeg skal til august.

Jeg har noget været sygemeldt i 4 måneder, men har ikke lavet noget i halvandet år efter jeg droppede ud af universitetet, efter at have været der i 5 år.
Min dag går med primært at slappe af, passe min søn, når han kommer hjem fra vuggestue (min kone er også med til det), gøre lidt rent og lave mad, men ellers har jeg mistet min omgangskreds, fordi jeg ikke har energi til noget. Ses kun lidt med mine forældre og søskende.

Kan jeg virkelig have tourettes, selvom jeg ingen problematiske tics har? Hvis jeg har tourettes, hvordan kan ticsne være milde, mens mine andre skavanker såsom energiløshed være så slemme?
Når folk spørger hvad der er galt, så siger jeg at jeg har "Stresstourettes", fordi folk generelt ikke på nogen måder kan forstå at jeg har tourettes, fordi de ikke kan se det på mig.

Jeg er usikker på om de overhovedet kan behandle mig på bispebjerg. Jeg har ikke snøften pt, og min øjenblinken er mild. Det er kun de to ting, hvor jeg forinden et tic, kan mærke en trang til det gøre det. Det kan jeg ikke ved mine andre tics og rytmer, så er i tvivl om det overhovedet er tics. Hvordan skal de kunne behandle det?

Jeg er meget usikker på fremtiden, så ville også høre om mange med tourettes har en fleksjob?

Undskyld min lange skrivelse, men jeg håber meget på at kunne få nogle svar. Jeg har forsøgt at læse om det overalt på google og spurgt flere læger, men jeg har ikke rigtig fået svar på noget af det? Hvis det er for langt et svar til at tage den her, vil jeg også meget gerne snakke over mobilen.

På forhånd tak

M.v.h. Steffen

AidaIvarsson

Re: Har jeg virkelig tourettes?

Indlæg af AidaIvarsson »

stef skrev:
17 jul 2019, 00:03
Hej :D

Jeg har fået konstateret tourettes af to forskellige neurologer, første gang for ca. 3 år siden. Men selvom de siger jeg har tourettes, så er jeg ikke helt overbevist, eller tror i hvert fald at jeg har en speciel udgave af den.
Jeg har haft enkelte tics i min barndom, men det var aldrig noget der påvirkede mig. Det begyndte at påvirke mig for ca. 4 år siden. Jeg er 29 år.

Jeg har i 2 år haft det rigtig dårligt og jeg har været sygemeldt i et halvt år nu. Mine tics er meget milde, og det er sjældent noget der påvirker mig. Jeg har øjenblinken som veksler fra at være mildt til at være moderat, hvor det generer mig en del. Derudover har jeg sjøften og rytmer jeg kører indeni mig selv samt andre små ikke-komplekse tics, men intet af det generer mig. Til gengæld er jeg ufatteligt træt og energiforladt, hvilket påvirker mig meget. Jeg bliver hurtigt træt hvis jeg bliver udsat for mange lyde og bevægelser, dvs. hvis jeg f.eks. er et sted med mennesker, eller kører bil. Jeg har svært ved at koncentrere mig og min korttidshukommelse er dårlig. Jeg går tit rundt i huset og kan ikke finde noget, og glemmer hvad det var at jeg skulle. Jeg har svært ved at læse og være på computeren i længere tid. Jeg har f.eks. svært ved at koncentrere mig om hvad andre siger og føre en ordentlig samtale [url]https://wyrmspel.com/[/url]. Før hen kunne jeg godt lide at diskutere politik, men nu fumler jeg over ordene og kan ikke rigtig formulere mine tanker. Jeg har altid trænet rigtig meget, styrketræning og løb, og lavede en Ironman tilbage i 2012, men nu kan jeg ikke holde til noget. Min krop kan simpelhen ikke restituere. Jeg sover ofte dårligt og hvis jeg har sovet dårligt én nat, skal jeg have 3-4 gode nætter for at være ovenpå igen.
Jeg har ikke OCD, ADHD eller nogle andre diagnoser.

Ifølge den neurolog jeg er i behandling ved, har jeg nu prøvet alt medicin (minus ét), hvilket er 4 præperater. Jeg mangler kun Orap, som han dog ikke vil give mig før jeg har været i terapeutisk behandling på Bispebjerg hospital, hvilket jeg skal til august.

Jeg har noget været sygemeldt i 4 måneder, men har ikke lavet noget i halvandet år efter jeg droppede ud af universitetet, efter at have været der i 5 år.
Min dag går med primært at slappe af, passe min søn, når han kommer hjem fra vuggestue (min kone er også med til det), gøre lidt rent og lave mad, men ellers har jeg mistet min omgangskreds, fordi jeg ikke har energi til noget. Ses kun lidt med mine forældre og søskende.

Kan jeg virkelig have tourettes, selvom jeg ingen problematiske tics har? Hvis jeg har tourettes, hvordan kan ticsne være milde, mens mine andre skavanker såsom energiløshed være så slemme?
Når folk spørger hvad der er galt, så siger jeg at jeg har "Stresstourettes", fordi folk generelt ikke på nogen måder kan forstå at jeg har tourettes, fordi de ikke kan se det på mig.

Jeg er usikker på om de overhovedet kan behandle mig på bispebjerg. Jeg har ikke snøften pt, og min øjenblinken er mild. Det er kun de to ting, hvor jeg forinden et tic, kan mærke en trang til det gøre det. Det kan jeg ikke ved mine andre tics og rytmer, så er i tvivl om det overhovedet er tics. Hvordan skal de kunne behandle det?

Jeg er meget usikker på fremtiden, så ville også høre om mange med tourettes har en fleksjob?

Undskyld min lange skrivelse, men jeg håber meget på at kunne få nogle svar. Jeg har forsøgt at læse om det overalt på google og spurgt flere læger, men jeg har ikke rigtig fået svar på noget af det? Hvis det er for langt et svar til at tage den her, vil jeg også meget gerne snakke over mobilen.

På forhånd tak

M.v.h. Steffen

Mange tak. Det var meget interessant. Du har en af ​​de bedste tilbud.

Brugeravatar
uffe
Administrator

Re: Har jeg virkelig tourettes?

Indlæg af uffe »

Hejsa Steffen

Jeg foreslår du bruger vor facebook side da ingen bruger det gamle forum mere, her er linket https://www.facebook.com/groups/voksnetourettegruppen

Mvh Uffe

Senest placeret øverst af Anonymous 18 dec 2019, 02:52.

Besvar